Translate

Friday, November 29, 2013

ABD’DE VE TÜRKİYE’DE DİN EĞİTİMİ



Devletin din eğitimi vermesi devletin dinsizlik eğitimi vermesi kadar yanlıştır. Bu anlamda din derslerinin temel eğitim düzeyinde zorunlu olmaması gerekir. Devletin görevi misyonerlik değildir. Misyonerlik sivil toplumun faaliyet alanıdır.

Amerika’da Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersleri yok da burada dindar yok mu? Aksine son derece dindar Hıristiyanlar var.  (Başka dinlerden insanlar da kendi dinlerinde dindarlıklarını yaşayabiliyor ve gösterebiliyor.) Demek ki devlet öğretmese de insanlar dinlerini öğrenebiliyorlar.

Kimliğin şekillenmesinde zaman ve mekan ana faktörlerdir. Bu ikisi, kimliklerimizin dinamik tarafını oluşturur ve süreç içinde kimliğimizi sürekli şekillendirir.  Bu iki kavramın etkisi altında insanların inanç ve değerleri değişebilir.

Altı yıldır yurt dışında yaşıyorum ve çocuklarım ilkokula burada gittiler. Şimdi kızım ortaokula gidiyor. Burada Hıristiyanlık odaklı zorunlu din dersi olsaydı –bizdeki Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi muadili- bundan son derece rahatsız olurdum, bu ülkede yaşamazdım.

Devlet okullarda din eğitimi vermeyerek çocukları belli bir dine zorlamıyor. Din eğitimi sivil toplumda ve ailelerin istekleri doğrultusunda gerçekleşiyor.

Kiliseler Pazar Okullarında çocuklara dinlerini öğretiyorlar. Ayrıca bu dersler çocukların sosyalleşmesi, Pazar günlerini doldurması açısından bir işlev yükleniyor.  (Müslüman çocuklar da kendi Pazar Okullarına gidiyorlar.) Koro vs faaliyetlerle çocukların ilgi ve yetenekleri destekleniyor. Kiliseler ana okulu kuruyor ve aileler çocuklarını buralara isteğe bağlı olarak götürüyorlar. Böylece çocuklar dini kimliklerini dini mekanlar içinde gerçekleştiriyorlar.

Eğitim istemi içinde dini cemaatlerin kurdukları okullarda din eğitimi var. Yani devlet “Özel okullarda din eğitimi veremezsiniz. demiyor. Bu tür okullar -ben bunlardan bir Katolik okulunu biliyorum- her dinden öğrenci kabul ediyor ve yine bu okulda din dersine katılmak zorunlu değil. Yani farklı dinden çocuklar din dersi yerine başka bir derse katılıyor.

ABD’de Hıristiyanlık bitmiyor! Devlet Hıristiyanlık yok olacak bende yok olacağım.’ paranoyasında değil ayrıca! Türkiye’de Alevilik, aileler veya Cem evleri faaliyetleri ile öğretildi de Alevilik bitti mi? Çoğunluk baskısının eğitim alanından çekilmesi Türkiye’nin demokratikleşmesi için gereklidir.


Türkiye’de dini eğitimi faaliyetleri sivil topluma bırakılması ve  devletin zorunlu din eğitimi vermesinin sonlandırılması gerekir. Liselerde seçmeli İslam dersi öğretilebilir. İlahiyat Fakülteleri eğitimlerine devam edebilir. Ayrıca bütün İlahiyat mezunlarına iş bulmak devletin görevi olmaktan çıkmalıdır. Her şeyi devletten bekleyen zihniyetimiz belki bu yolla değişir.

1 comment:

  1. I would like to thank you for the efforts you have made in writing this article. I am hoping the same best work from you in the future as well. In fact your creative writing abilities has inspired me to start my own BlogEngine blog now. Really the blogging is spreading its wings rapidly. Your write up is a fine example of it.
    ukraynada eğitim 

    ReplyDelete