Translate

Tuesday, November 12, 2013

Düşmanlar Dost, Vatandaşların Yarısı Düşman Mı Oldu ?




Bizim Yunan düşmanlarımız vardı, İsrail düşmanımızdı. İranlı Mollalar, Türkiye’de dindarlar  laik rejimimizin düşmanıydı. Kürtler milli birliğimizin düşmanıydılar. Şimdi bu düşmanlar dost oldu. Ne güzel düşmansız bir hayatta barış içinde yaşamayı, dünyada cenneti hayal ediyorken…..

Başbakanın bugünkü grup toplantısında kullandığı düşman ifadesi beni meraklandırdı. Başbakan aynen şöyle söylüyor “Her bir arkadaşımın, ‘düşmanı sevindirmeyecek' şekilde davranacağından eminim." Yanlış mı okuyorum diye iki kez okudum. Radikal’de okuyordum, bir de Zaman’dan bakayım, dedim. Oradada aynı ifadeyi gördüm. Başbakanın bu günkü grup konuşmasının metnine ulaşmak için AKP’nin internet sayfasına gittim, başaramadım. Radikal belki tekzip eder diye bekledim, etmedi. Hürriyet’e baktım, aynı ifade ile karşılaştım “düşman”.

Bir ülke başbakanı kendisine oy vermeyenleri veya onları temsil edenleri nasıl düşman ilan ediyor ? Siyasette rekabet tabii ki asıl unsur fakat bunu düşman söylemiyle götürmek gerekmiyor. Amerika’da iki parti ile yürütülen sistemde kıyasıya rekabet var. Amerikan siyasetinde iki taraf liderinin karşıyı düşman olmakla suçladığı, aşağıladığı, hedef gösterdiği bir siyasi söylem görmüyorum.

İslam’da cihad yani düşmanla savaş anlayışı İslam’a sonradan eklemlendi. Kendi inandığına inanmayanlara karşı savaş cihad sayılırken kavram daraltıldı Müslümanlar arasında da devlet bütünlüğünü sağlamak ve korumak (yönetici elitlerin statüsünü korumak) amaçlı cihad yani Müslüman’ın Müslüman’a karşı cihadı belli bir dönem meşrulaştırıldı. Tarihten yola çıkarak şunu söyleyebiliriz : Dış düşman bulamayınca içe dönüp birbirimizi yemenin bir manası yok. Siyaset geniş alan. Her konuda polemik yapabilirsiniz fakat söylemlerinizi insanları düşman ilan etmek üzerinden yapmayınız.

AKP, Amerika ile ekonomik temelli işbirliğinde yeni bir aşamaya geçti. Bunu İsrail ile işbirliği takip edecek. Dışarıda İsrail, ABD’nin ekonomik  emperyalizmi; içeride laik asker ve elitlere muhalefetten beslenen AKP politikasının yeni kaynaklara ihtiyacı var. Bu yüzden yeni düşmanlar üretiliyor.

Dışarıda düşman bulmayınca içeride düşman aramak Türk siyasi kültürüne uzak değil. AKP aynı yoldan ilerliyor. Başbakan, laikliğe düşman dindar vatandaşların (!) yerine AKP’ye düşman sekülerler (!) kavramını ikame ediyor.

Düşman yok, sizden farklı olanlar var. Siyasette, farklı düşünen, farklı yaşayan, farklı inanan veya inamayanlara saygı duymayı bilmek gerekiyor.

İnsanları düşman olarak algılayan liderleri tarih kitaplarında faşist liderler olarak okuduk.



No comments:

Post a Comment